(: a-jahani.ir :)
هرچی بخوای این جا هست
اندروید،اهنگ،فیلم و مطالب خواندنی و......

 

دوشنبه 13 آگوست؛ سرفیس حاشیه‌ساز

surface-gets-apple-patents-curt.jpg

در این روز یک خبر جالب سر و صدا به پا کرد. توافق «اعطای لیسانس متقابل» بین مایکروسافت و اپل از یک دهه پیش برقرار شده و تقریباً همه از آن مطلع هستند. ولی در جریان دادگاه اپل و سامسونگ، جزئیات بیشتری از آن به دست عموم رسیده. مدیر بخش استراتژی و ارائه لیسانس پتنت‌های اپل آقای «بوریس تکسلر» گفته که توافقات اعطای لیسانس بین کمپانی‌ها می‌تواند به طور وسیع پتنت‌های فنی و طراحی را هم شامل شود ولی در عین حال با یک بند "ضد کُپی" مانع از کپی‌برداری شود:

اپل و مایکروسافت توافق اعطای لیسانس متقابل در زمینه پتنت‌های طراحی با هم دارند که شامل ممنوعیت‌های ویژه برای دو طرف می‌شود و این همان چیزی است که من به آن بند "ضد کُپی" می‌گویم... بنابراین ما نمی‌توانیم از محصولات یکدیگر کپی کنیم. در اینجا به وضوح تصدیق شده که کپی‌برداری نباید وجود داشته باشد.

بر اساس این توافقات، مایکروسافت هرگز حق نخواهد داشت که محصولی درست مشابه با رابط کاربری و طراحی محصولات iOS اپل بدهد. می‌توان با اطمینان گفت که اپل هرگز قادر نخواهد بود ظاهر منحصر به فرد رابط کاربری ویندوز 8 آر تی و تبلت سرفیس را به خاطر کپی‌برداری به چالش بکشد و از این رو به نظر می‌رسد مایکروسافت بتواند از پتنت‌های توافقی، در سرفیس و رابط کاربری آن استفاده کند. البته کسی چه می‌داند، شاید وکلا در آینده توانستند از لا به لای درزهای حقوقی این توافقات دادگاه جدیدی شکل دهند.


 

دوشنبه 13 آگوست؛ دلایل خرید یک تلفن اندرویدی توسط آنهایی که آیفون را هم مد نظر داشته‌اند

apple-android-survey.jpeg

اپل در ژانویه 2011 (زمان آمدن آیفون به اوپراتور Verizon) یک بررسی تحقیقی انجام داده است. در بین کسانی که در نهایت یک تلفن اندرویدی خریده‌اند، 25٪ آیفون را هم برای خرید مد نظر داشته‌اند. دلایل انتخاب اندروید در بین این 25٪ دارای چنین وزنی است:

- 48٪ برای «باقی ماندن با اوپراتور خود»

- 36٪ به خاطر «اعتماد به برَند گوگل»

- 30٪ به خاطر «نمایشگر بزرگتر تلفن‌های اندرویدی»

- 27٪ به خاطر ترجیح دادن «اندروید مارکت»

- 26٪ به خاطر «یکپارچگی بیشتر با خدمات گوگل»

- 26٪ به خاطر «تمایل به داشتن آخرین و بهترین تلفن»

- 25٪ به خاطر نیاز به «قابلیت مسیریابی turn-by-turn»

- 25٪ به خاطر «تمایل به داشتن جدیدترین تکنولوژی»

دوشنبه 13 آگوست؛ قاضی نسخه‌های بین‌المللی گلکسی S و S II و Ace را از پرونده کنار گذاشت

samsung-galaxy-s-s2-ace.jpg

قاضی دادگاه خانم Lucy Koh دستور داد که مدل‌های Galaxy S GT-i9000 ، S II GT-i9100 و Galaxy Ace از پرونده کنار گذاشته شوند. بدین صورت هیئت منصفه حتی به این سؤال مهم پاسخ نخواهد داد که آیا این سه تلفن هوشمند ناقض «لباس تجاری» یا پتنت‌های اپل بوده‌اند یا خیر.

اپل در صبح این روز دعوی خود را با این ادعا به پایان رساند که رقابت ناسالم سامسونگ باعث کاهش 2 میلیونی در تعداد آیفون و آیپد فروخته شده و در مجموع 488.8 میلیون دلار ضرر از این بابت شده و در مقابل سودی معادل 2.241 میلیارد دلار را به جیب سامسونگ سرازیر کرده. سپس بر اساس مجموع استدلال‌های مطرح شده از ابتدای دادگاه، تقاضای خسارتی بین 2.5 تا 2.7 میلیارد دلار را کرد.

وکیل سامسونگ آقای «بیل پرایس» لحظه‌ای وقت تلف نکرد تا آمارهای ارائه شده از طرف اپل را زیر سؤال ببرد و در این زمینه موفق هم عمل کرد. او ابتدا از شاهد اصلی اپل در این زمینه یعنی آقای «تری موزیکا» اعتراف گرفت که راه‌های زیادی برای محاسبه خسارت‌ها وجود دارد. ضمن اینکه آقای موزیکا این نکته را هم نادیده گرفته بود که آمارها را جداگانه ارائه کند تا هیئت منصفه متوجه شوند که برای مثال، اگر سامسونگ فقط یک پتنت اپل را نقض کرده باشد، چه ضرری باید محاسبه شود.

سپس بر اساس سود اپل، آقای پرایس مدعی شد که برخی از آمارهای کاهش فروش اپل ربطی به اثر رقابتی حضور سامسونگ نداشته بلکه در ابتدای عرضه آیفون 4 این خود اپل بوده که به خاطر مشکلات زنجیره تولید نتوانسته هم‌پای تقاضای بازار بیاید.

در ادامه دادگاه سامسونگ این بحث را مطح کرد که به چه علت نسخه‌های بین‌المللی گلکسی S و S II و Ace بایستی در فهرست دستگاه‌های مورد دعوی باشند حال آنکه دادگاه برای رسیدگی به موارد تخلف در خاک امریکا است ولی هیچ‌یک از این سه تلفن به طور مستقیم توسط سامسونگ یا شرکت‌های تابعه‌اش در امریکا ارائه نشده‌اند و نسخه‌های مربوط به اوپراتورها هم به طور جداگانه با طراحی متفاوت عرضه شده.

قاضی نوبت را به اپل داد تا لزوم وجود آنها در پرونده اولیه را اثبات کند ولی در انتها تصمیم گرفت اعتراض سامسونگ را رسمیت ببخشد و این سه مورد را حذف کند. اپل دادگاه را با 20 مورد شکایت آغاز کرد بنابراین حذف این سه مورد نمی‌تواند روند شکایت را مختل کند، ولی مطمئناً از بابت این دستور قاضی کسی در کوپرتینو خوشحال نیست.


 

دوشنبه 13 آگوست؛ سامسونگ پتنت های اپل را با سیستم LaunchTile و میز DiamondeTouch به چالش کشید

DiamondTouch-table.jpg

سامسونگ حمله‌ای مستقیم به قلب پتنت‌های کاربردی اپل را ترتیب و دو سیستم نرم‌افزاری نشان داد که کارکردهایی مشابه را پیش از iOS در خود داشتند.

یکی از این موارد میز DiamondeTouch بود که در سال 2001 در لابراتوارهای تحقیقاتی میتسوبیشی توسعه یافته و دو بخش نرم‌افزاری مرتبط با هم را ارائه می‌کرد: Fractal Zoom که اپلیکیشنی برای دستکاری تصاویر با چند انگشت بود و Tablecloth که به کاربران امکان می‌داد یک تصویر را با انگشت روی صفحه پایین بکشند تا یک کپی مشابه از آن در بالا نمایان بشود؛ با انجام این عمل افکتی مشابه با افکت bounce-back اپل نمایان می‌شد.

مورد بعدی هم که پتنت bounce-back اپل را به چالش کشید سیستم نرم‌افزاری LaunchTile  بود. با وجود اینکه هر دوی این شواهد اختلاف‌هایی با پتنت اپل داشتند ولی نکته مهم در دادگاه، این بود که وکلای سامسونگ تلاش کردند بذر تردید در مورد اصیل بودن پتنت‌های اپل را در ذهن اعضای هیئت منصفه بکارند.

زیر سؤال بردن پتنت‌های اپل یکی از استراتژی‌های قوی تیم وکالت سامسونگ است.


 

سه‌شنبه 14 آگوست؛ سامسونگ اپل را متهم به زیر پا گذاشتن پتنت‌های مرتبط با ایمیل، عکس و موسیقی کرد

apple-ios-ripping-off-curt.jpg

تیم حقوقی سامسونگ، دکتر وودوارد یانگ که پروفسور دانشکده مهندسی و علوم کاربردی در هاروارد است به جایگاه دعوت کرد تا تحلیل خود درباره سه پتنت کاربردی سامسونگ که اپل متهم به نقض آنها شده را ارائه کند.

پتنت سامسونگ در مورد محافظت از عناصر اختصاصی مرور ایمیل یا آلبوم عکس در یک دیوایس دارای دوربین است و به طور مشخص بر سه کاربرد تمرکز دارد: فرستادن ایمیل متنی (بدون عکس)، فرستادن ایمیل همراه با تصویر پیوست، و جا به جایی بین تصاویر مختلف در وضعیت گالری عکس.

در تحلیل دکتر یانگ، آیفون 4 ، 3G و 3GS و در کنارشان آیپد 2 و نسل چهارم آیپاد تاچ همگی پتنت سامسونگ را نقض می‌کنند، چه با iOS 4 و چه با iOS 5.

استفاده از عکس‌ها قلب پتنت دوم را تشکیل می‌دهد: قابلیت مرور عکس‌ها در یک گالری، سپس پرش به اپلیکیشن دوربین برای گرفتن فوری عکس، و بازگشت به گالری و ادامه کار از جای قبلی. از نظر دکتر یانگ دیوایس‌های اپل این پتنت را هم نقض کرده‌اند.

سومین پتنت که سامسونگ کار سختی برای قانع کردن هیئت منصفه در مورد آن داشت، در مورد پخش موسیقی در پس‌زمینه و انجام کارهای دیگر با دیوایس است. این پتنت مختص دستگاه‌های ارتباطی است ولی سامسونگ آیپاد تاچ نسل چهارم را هم به خاطر برخورداری از FACETIME یکی از این دستگاه‌ها می‌داند.

وکیل اپل چالش را به این صورت آغاز کرد: او با اشاره به یکی از اسناد ارائه شده توسط سامسونگ به دادگاه، که در آن باید فهرست دیوایس‌های استفاده کننده از "پتنت‌های ایمیل و عکس" می‌آمد، پرسید که چرا حتی یک تبلت یا تلفن‌هوشمند سامسونگ در فهرست نیست؟

او سپس به شهادت یکی از مخترعین پتنت اول پرداخت که گفته بودن بعضی از عناصر مرتبط با ایجاد اختراع، از بین رفته بود و گویا به این خاطر دیگر قابل استفاده نبودند.


 

سه‌شنبه 14 آگوست؛ طراح سامسونگ شب‌هایی را توصیف می‌کند که بر روی طراحی گلکسی S کار کرده بود: «از روی آیفون کپی نکردیم»

SAM-GALAXY-S-CURT14.jpg

در ادامه دادگاه، طراح آیکون‌های محصولات سامسونگ در جایگاه حاضر شد و با یقین گفت که هیچ یک از طراحی‌های محصولات اپل را کپی نکرده. خانم «جی‌یئون وانگ» طراح ارشد بخش محصولات بی‌سیم که از طریق مترجم شهادت می‌داد، توضیح داد که آیکون "تلفن سبز" را خود شخصاً انتخاب کرده و هیچ تقلیدی از اپل در کار نبوده.

او توضیح داد که طراحان سامسونگ هم به اندازه طراحان در اپل کار می‌کنند و در طول سه ماه کار بر روی گلکسی S فقط شبی دو سه ساعت استراحت می‌کرده.

او توضیح داد که هرگز از نتیجه کار اپل برای طراحی‌های خودش کمک نگرفته و قبل از انتخاب هر آیکون، طرح‌های مختلفی را امتحان کرده و در آخر تصمیم نهایی را بر اساس نیازمندی‌ها و بایستگی‌ها گرفته و نه بر اساس کپی‌برداری مخرب.


 

سه‌شنبه 14 آگوست؛ متخصص دعوت شده از سوی سامسونگ: طراحی‌های آیفون و آیپد "بدیهی" هستند و نباید انحصاری و محافظت شده باشند

 اپل در دادگاه زمان زیادی را به توصیف طراحی منحصر به فرد ظاهر محصولاتش اختصاص داد ولی آقای شرمن (یکی از شهود سامسونگ) که با این مورد موافق نبود، گفت که چنین چیزی درست نیست و نمونه‌ها و پتنت‌هایی متعلق به قبل از محصولات اپل را نشان داد. از جمله دو پتنت ژاپنی، یک پتنت کره‌ای و طراحی تلفن LG Prada که قبل از آیفون ثبت شده بودند و همگی محصولی مستطیلی با گوشه‌های گرد را نشان می‌دادند.

و در مورد آیپد نیز آقای شرمن طراحی تبلت پی‌سی TC1000  ساخت کامپک و البته یک نمونه اولیه دیگر که در سال 1994 توسط راجر فیدلر طراحی شده بود را نشان داد. البته تفاوت‌های کلی و جزئی بین این طراحی‌ها و آیپد مشهود هستند.

پتنت‌های طراحی پوشش‌دهنده عناصری هستند که جنبه تزئینی دارند و نه جنبه کاربردی مشهود. آقای شرمن به طرز هوشمندانه‌ای اشاره کرد که همین مورد پتنت‌های اپل را فاقد وجاهت می‌کند زیرا عنصری مثل گوشه‌های گرد، باعث افزایش راحتی دیوایس در دست یا هنگام خارج کردن از جیب می‌شود. پس جنبه کاربردی دارد و نه تزئینی.

تیم حقوقی اپل این اظهارات را فرصتی برای حمله دانست و با نشان دادن تلفن‌های مختلفی که در بازار موجود است، شرمن را تحت فشار قرار داد تا اظهار کند که هر نوعی از گوشه‌های گرد با هر درجه‌ای از خمیدگی می‌تواند این راحتی را به وجود آورد، و نه فقط درجه خاصی از خمیدگی که اپل مورد استفاده قرار داده و سامسونگ را متهم به کپی دقیق آن می‌داند.

آنها تلفن نوکیا Lumia را به عنوان مثالی از عدم استفاده از عناصر طراحی آیفون ارائه کردند تا نشان دهند که انتخاب‌های اپل فقط بر اساس ضرورت‌های کاربردی نبوده است.

شواهدی که شرمن ارائه کرد در ابتدای شهادتش قانع کننده بودند ولی در اواخر آن به نظر می‌رسید که وکلای اپل جریان را به نفع خود تغییر داده‌اند؛ بیا دید رأی هیئت منصفه چه خواهد بود.


 

چهارشنبه 15 آگوست؛ تقاضای قاضی برای دیدار مدیران عامل با یکدیگر؛ و گیر افتادن اینتل در مخمصه اپل و سامسونگ

قاضی از مدیران عامل اپل و سامسونگ خواست پیش از آنکه رأی پرونده به هیئت منصفه سپرده شود، یک بار دیگر ملاقات کنند. او گفت «نمی‌خواهم وقت آنها را تلف کنم» ولی اشاره کرد که خطراتی را در عدم انجام آن برای هر دو طرف می‌بیند.

سپس افزود که اگر هدف اولیه اپل و سامسونگ افزایش آگاهی‌ها نسبت به دارایی‌های فکری و معنوی‌شان بوده «هدف محقق شده.» هر دو طرف با درخواست دیدار مدیران عامل موافقت کردند.

در صبح این روز سامسونگ شکایت خود بابت نقض دو پتنت استاندارد-ضروری را آغاز کرد که پوشش آنها مربوط به انتقال بسته‌های داده‌ای و تنظیم توان مصرفی برای کانال‌های داده در دستگاه‌های سلولار است. شاهد سامسونگ آقای تیم ویلیامز (یک پتنت ترول) گفت که آیفون 3g و 4 و آیپد 2 این پتنت‌ها را نقض می‌کنند و در اینجا بود که پای اینتل به میان آمد.

وکیل اپل گفت که این نقض پتنت از طرف اپل نیست، بلکه چیپ‌های خریداری شده از اینتل باعث آن هستند و اینتل هم به نوبه خود از این بابت حق لیسانس می‌پردازد. سپس به حضور چندباره آقای ویلیامز در دادگاه‌ها برای شهادت به نفع HTC و موتورولا اشاره کرد و اینکه او از این بابت حدود 1 میلیون دلار از هر کدام آنها گرفته است.

جالب اینجا است که تقریباً تمام شاهدان طرفین در دادگاه مبالغ زیادی در رابطه با شهادت‌های خود دریافت کرده‌اند.


 

چهارشنبه 15 آگوست؛ طراح صنعتی سامسونگ: «از آیپد 2 ایده نگرفتیم»

galaxy-10-1-curt.jpg

در این روز یکی از طراحان صنعتی سامسونگ گفت که پروژه گلکسی تب 10.1 قبل از عرضه آیپد 2 شروع شده بود و سامسونگ آن را با استفاده از آیپد 2 بازطراحی نکرد.

سامسونگ آقای «جین سو کیم» که یکی از طراحان صنعتی اصلی شرکت است را به جایگاه آورد. او گفت که پروژه گلکسی تب 10.1 در اکتبر 2009 کلید خورده بود و سپس ایمیلی را نشان داد که نزدیک‌ترین طراحی به محصول نهایی را نشان می‌داد، تاریخ ایمیل مربوط به قبل از معرفی آیپد اصلی بود.

جالب‌ترین بخش شهادت آقای کیم زمانی بود که درباره تأثیر آیپد 2 بر سایر تبلت‌ها صحبت کرد. بعد از عرضه آیپد 2 در سال 2011 یکی از مدیران سامسونگ گفت که کمپانی به سرعت طراحی گلکسی تب 10.1 را به خاطر باریک‌بودن آیپد 2 تغییر داده. وکیل اپل از آقای کیم پرسید که چرا این تغییر طراحی با چنان سرعتی صورت گرفته؟ وی پاسخ داد که کمپانی از قبل و با دیدن تبلت‌های عرضه شده در کنگره جهانی موبایل سال 2011، این تغییر را در دستور کار داشته.

و سپس درباره هشدارهای گوگل نسبت به شباهت گلکسی تب به آیپد از آقای کیم سؤال شد که او گفت هیچ یک از نگرانی‌های گوگل در صحبت‌ها مستقیم با او مطرح نشده است.


 

پنج‌شنبه 16 آگوست؛ قاضی خطاب به وکلای اپل: «... مگر اینکه کراک کشیده باشید!»

ipad-lovely-curt.jpg

هر چه پرونده به جلو رفت قاضی Koh نیز بیشتر شاخ و برگ‌های اضافه را چید تا طرفین خلاصه‌تر دعاوی خود را طرح کنند. اما عکس العمل او وقتی که وکلای اپل یک متن 75 صفحه‌ای جدید شامل درخواست شهادت 22 فرد جدید را به دستش دادند، حرف نداشت! در حالی که هیئت منصفه خارج از دادگاه بودند، خانم Koh به تیم حقوقی اپل گفت: «شما خوب می‌دانید که این شهود به دادگاه احضار نخواهند شد، مگر اینکه به تازگی کراک کشیده باشید!»

ویلیام لی از بین وکلای اپل جلو آمد و گفت: «جناب قاضی، من کراک نمی‌کشم. این را به شما اطمینان می‌دهم.» به قاضی گفته شد که تیم حقوقی اپل بر این باور است که در مدت زمان باقی مانده قادر است از این شهود استفاده کند بی آنکه بار بیشتری به دادگاه تحمیل شود.

در ادامه قاضی ناراحت‌تر هم شد و به طرفین گفت که زمان تلف شده به خاطر این مجادلات را برای هر دوشان حساب خواهد کرد چون بی‌منطق شده‌اند. مشخص است که قاضی Koh قصد دارد به هر ترتیب دادگاه را طبق برنامه جلو ببرد و عقب نخواهد نشست تا زمانی که از تحقق این امر مطمئن شود.


 

پنج‌شنبه 16 آگوست؛ ادعای خسارت سامسونگ از اپل: 421.8 میلیون دلار

samsung-logo-curt.jpg

قبلاً مطلع شدید که ادعای خسارت اپل چه مبلغی است. و اینک سامسونگ هم رقم خود را شفاف بیان می‌کند: بر اساس دو شاهدی که سامسونگ در این روز به دادگاه آورد، اپل بایستی رقم 421.8 میلیون دلار را بابت نقض حقوق این کمپانی شامل پتنت‌های استاندارد-ضروری و پتنت‌های نرم‌افزاری پرداخت کند.


 

پنج‌شنبه 16 آگوست؛ در بحث‌های پایانی اختلافات بیشتر نمود پیدا می‌کند

سه هفته از شروع دادگاه گذشته و طبیعی است که همه از قاضی گرفته تا وکلا و اعضای هیئت منصفه، کلافه باشند. وکلای بیشتری در راهروها دیده می‌شوند. هر تنفسی در دادگاه، به نظر بیش از شمارش عقربه‌های ساعت طول می‌کشد. وقتی وکلا دور میزهای خود جمع می‌شوند پچ‌پچ‌های زیادی شنیده می‌شود، آنها منتظر شروع دوباره‌اند.

هر چه به انتهای دادگاه نزدیک می‌شویم اختلافات بیشتر نمود می‌یابند ولی با این حال قاضی Koh می‌گوید: «من از منظر آسیب‌شناسی خیلی خوشبینم.»

با شروع دادگاه این هفته، سامسونگ دعاوی خود را مطرح کرد و در حالی که یک چشم وکلایش به ساعت بود، پشت سر هم شهودی را به دادگاه آورد. وقتی نوبت به دفاع و رد شکایات سامسونگ رسید، اپل هم چنین سیاستی را اتخاذ کرد. و وقتی کارها به این سرعت پیش برود دیگر سخت است که کسی بخواهد هیئت منصفه را به خاطر نرسیدن به تصمیم بعد از سه هفته منازعه، سرزنش کند. ورود دادگاه به حیطه پتنت‌ها و زبان ثبت اختراعات هم کمکی به ماجرا نکرده.


 

از همه اینها گذشته دادگاه با یک پرونده حقوق بشر، یا امنیت اجتماعی روبرو نیست و از این رو قاضیِ بازپرس آقای پاول گرِیوال به طرفین گفته که وضع موجود در جایی باید خاتمه پیدا کند و پرسیده: «چه چیزی باعث شده طرفین این پرونده فکر کنند تافته جدا بافته‌اند؟»

برای یک دادگاه فدرال کارهایی مهمتر از رسیدگی به پرونده دعوای دو کمپانی ثروتمند و مشهور که هر یک سعی دارد دیگری را گربه مقلدتری جلوه دهد وجود دارد، بنابراین به نظر می‌رسد قاضی ترجیح دهد منابع دادگاه را صرف امور مهمتر کند. درخواست ملاقات مدیران عامل دو کمپانی هم پیروی همین مورد صورت گرفته چرا که کم نیستند پرونده‌هایی که حتی پس از تعیین هیئت منصفه، از طریق توافق طرفین خاتمه یافته‌اند. و در این مورد خاص، چنین اختتامی دلخواه دادگاه نیز هست.

طرفین در روز دوشنبه دستور العمل هیئت منصفه را با قاضی Koh به بحث خواهند گذاشت، بحث‌های پایانی برای روز پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده و قاضی امیدوار است که مذاکرات هیئت منصفه در چهارشنبه تمام شده باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط علی جهانی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
تبلیغات
جهت درج تبلیغات و دریافت هزینه های تبلیغات ، بنر خود را به ایمیل ما ارسال کنید ali_jahani77@yahoo.com
تبلیغات متنی
هزینه : 20000 ریال برای یک ماه
جهت درج تبلیغات متنی ، متن و لینک خود را به ایمیل ما ارسال کنید
ali_jahani77@yahoo.com
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 589
بازدید دیروز : 288
بازدید هفته : 1890
بازدید ماه : 1821
بازدید کل : 106901
تعداد مطالب : 1236
تعداد نظرات : 61
تعداد آنلاین : 1

نمایش وضعیت در یاهو